تکنولوژی

حافظه گرافیکی مجزا چیست و چه کاربردی دارد ؟

حتما تا بحال واژه حافظه مجزای گرافیکی به گوشتان خورده است و برایتان سوال پیش آمده است که این یعنی چه ؟ با ما همراه باشید که به سوال شما پاسخ دهیم .

اصلا گرافیک چیست !؟

کارت گرافیک یک قطعه از کامپیوتر است که وظیفه آن ، اجرای ویدیو ها و هرچیزی که به مانیتور ارسال می شود است . حالا اگر کل کارت گرافیک را به یک مغازه تعمیراتی تشبیه کنیم میتوانیم بگوییم که حافظه اصلی گرافیکی ، همان انبار مغازه می باشد هرچه انبار مغازه بزرگتر باشد می تواند اجسام بیشتری جا بگیرد و لازم نیست که دیگر برای تعمیر مثلا یک تلویزیون تعمیر کار کم کم از بیرون جنس بخرد و سرعت کار او کم شود .

حالا اگر کمی بیاندیشیم خواهیم دید که در کارت گرافیک نیز دقیقا به همین شکل می باشد حالا این فقط یک مثال بود پیشنهاد می کنیم اگر از این شبیه سازی چیزی متوجه شدید و برایتان مفید بهتر است پست زیر را بخوانید تا بتوانید کل کارت گرافیک و اجزای آن را بشناسید اگر هم می دانید پس ادامه این مقاله را بخوانید .

خب دوستان اگر دقت کرده باشید کارت گرافیک را به یک مغازه تشبیه کردیم حالا می خواهیم ادامه دهیم . در کارت گرافیک ، حافظه گرافیکی دقیقا همان انبار مغازه می باشد اگر کارت گرافیک کامپیوتر شما حافظه مجزا داشته باشد دقیقا مانند این است که مغازه یک تعمیر کار یک انبار دارد و می تواند قطعات را از قبل بخرد و درون آن مغازه قرار دهد و هر وقت که نیاز بود سریعا قطعه مورد نیاز را از آنجا بردارد و قطعه را جایگزین قطعه معیوب کند . حال اگر کارت گرافیک شما حافظه مجزا نداشته باشد دقیقا عین این می ماند که یک مغازه تعمیراتی ، انبار نداشته باشد به نظر شما چه اتفاقی می افتد ؟

خب کاملا معلوم و واضح است که باید تعمیر کار راه بیافتد و برود برای خرید قطعه از یک مغازه دیگر ! تصور کنید کدام مغازه یک کالای معیوب را سریع تر تعمیر می کند آن مغازه ای که انبار دارد و همه قطعات در چند قدمی او هستند یا اینکه آن مغازه ای که باید راه بیافتد و برای خرید قطعه ساعت ها وقت سپری کند !؟ بله دیگر فکر می کنم که دقیقا متوجه شده اید که من چه می گویم حافظه گرافیکی مجزا مانند یک انبار برای فروشنده می ماند ، درست است که کارت گرافیک بدون حافظه مجزا کار میکند و مشکلی ندارد اما ، با حافظه رم شما به صورت اشتراکی کار می کند یعنی اینکه حافظه شما هم باید اطلاعات را به پردازنده ارسال کند و هم باید به پردازشگر گرافیکی ! به همین دلیل است که می گویند وجود کارت گرافیک مجزا چند برابر قوی تر است نسبت به کارت گرافیک آنبورد !

البته فقط این نیست ، کارت گرافیک های آنبورد علاوه بر عدم داشتن حافظه مجزا ، پردازشگر گرافیکی ضعیف تری نیز دارند . اگر شما لپ تاپ دارید باید بگویم قضیه کارت گرافیک در لپ تاپ کمی متفاوت می باشد . کارت گرافیک ها در لپ تاپ عموما مجزا نیستند و کلا متفاوت با کامپیوتر هستند . در لپ تاپ ها کارت های گرافیک عموما آنبورد هستند اما در عین حال بیشتر لپ تاپ های قوی حافظه مجزای چند گیگابایتی دارند که نگرانی کاربران را نسبت به سرعت کارت گرافیک و در نتیجه سرعت اجرا ، از بین برده اند و باید بگوییم که در لپ تاپ به دلیل عدم وجود فضای کافی امکان قرار دادن کارت گرافیک مجزا وجود ندارد به همین دلیل از پردازشگر های آنبورد استفاده می شود .

نظرهای شما

  1. علیرضا گفت:

    سلام وقت بخییر این مدل لب تاب برای کار مهندسی با اتوکد و رویت میتونه انتخاب خوبی باشه؟ حافظه گرافیک مجزا نداره و از اون یکم ترس د ارم
    Expert Book B1502CBA | i7 1255U | 16GB | 512 SSD | INTEL

    1. سلام
      کارهای سبک رو میتونید انجام بدین
      اما برای ادیت های سنگین به مشکل میخورید
      بهتره که لپتاپ با گرافیک مجزا بگیرید

نظر شما چیه ؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *