دوربین های مدار بسته IP

تفاوت NVR و DVR چیست و کدام بهتر است؟

دستگاه ضبط کننده تصاویر DVR-NVR تصاویر دوربین های مداربسته را ذخیره میکنند و هر کدام امکانات مدیریتی ویژه ایی را ارائه می دهند. کلمه DVR مخفف Digital Video Recorder و کلمه NVR مخفف Network Video Recorder می باشد. با به کارگیری هر یک از این دستگاه ها می توانید به راحتی با توجه به تاریخ و زمان به تصاویر از پیش ثبت شده دسترسی داشته باشید و بدون هیچگونه افت کیفیت از تصاویر بکاپ بگیرید. هر دوی این دستگاه از قابلیت Motion Detection پشتیبانی می کنند.( قابلیت Motion Detection این امکان را برای دوربین فراهم می کند که در صورت حرکت شی در میدان دید دوربین مداربسته شروع به ضبط کند.) اما سوال این است که تفاوت NVR و DVR چیست و کدام بهتر است ؟ اگر قصد خرید سیستم مداربسته را دارید در ادامه با ما همراه باشید.

در ادامه می خوانید:

  1. تفاوت NVR و DVR چیست و کدام بهتر است ؟
  2. تفاوت DVR و NVR چیست از نظر نحوه عملکرد
  3. تفاوت NVR و DVR از نظر تکنولوژی
  4. تفاوت NVR با DVR از نظر قیمت چیست؟
  5. کاربرد NVR و DVR چیست؟
  6. تفاوت NVR و DVR از نظر ضبط صدا
  7. مزایا و معایب استفاده از NVR و DVR
  8. تفاوت NVR و DVR از نظر تکنولوژی دوربین مداربسته

1. تفاوت NVR و DVR چیست و کدام بهتر است

نوع دوربین مداربسته و نحوه کابل کشی را می توان بارزترین تفاوت NVR و DVR نام برد. دستگاه NVR برای دوربین های IP کاربرد دارد. دوربین های مداربسته تحت شبکه (IP) برای انتقال تصاویر به دستگاه ضبط تصاویر NVR از بستر شبکه استفاده می کنند که این امر به واسطه کابل LAN صورت می گیرد. دستگاه ضبط تصویر DVR برای دوربین های آنالوگ و آنالوگ HD مورد استفاده قرار می گیرد. دوربین های آنالوگ HD برای انتقال تصاویر به DVR از سیگنال های آنالوگ استفاده می کنند که این امر به واسطه کابل کوآکسیال انجام می شود.

تفاوت NVR و DVR چیست و کدام بهتر است ؟ پاسخ این سوال تنها در نوع دوربین مداربسته و نحوه کابل کشی آن ها خلاصه نمی شود و این امر به عوامل زیادی همچون قیمت، ویژگی های منحصر به فرد، نوع کاربری شما و… ارتباط دارد که در ادامه هر یک را به صورت جامع مورد بررسی قرار خواهیم داد.

2. تفاوت DVR و NVR چیست از نظر نحوه عملکرد

دوربین های تحت شبکه (IP) تصاویر را پردازش می کنند و در بستر شبکه آن را برای ذخیره به دستگاه ضبط تصویر NVR می فرستند و کاربر هرگاه نیاز به بازیابی داشته باشد می تواند از طریق دستگاه NVR تصاویر از پیش ثبت شده را بازیابی و مشاهده کند. دستگاه ضبط تصاویر DVR به یک تراشه کوچک مجهز شده است تا امر رمزگذاری و پردازش فیلم های آنالوگ به فرمت دیجیتال را انجام بدهد.

در نتیجه دستگاه NVR-DVR هر دو مسئول ذخیره سازی تصاویر ثبت شده به واسطه دوربین مداربسته هستند که کارفرما می تواند در صورت دسترسی به آن تصاویر در حال ضبط و یا از پیش ضبط شده را مدیریت کند.

3. تفاوت NVR و DVR از نظر تکنولوژی

برای ارتباط برقرار کردن بین چند دوربین از برندهای متفاوت باید از پروتکل ONVIF در دوربین مداربسته استفاده کنید تا کارتان بیش از پیش ساده و راحت شود اما کاربرد ONVIF تنها برای دوربین های تحت شبکه یا همان ip است. توجه داشته باشید که دوربین های آنالوگ HD و دستگاه ضبط تصویر DVR نمی توانند از این تکنولوژی استفاده کنند و در صورتی که شما تصمیم به ارتقاء سیستم بگیرید باید دوربین ها و دستگاه ضبط تصویر DVR تان را تعویض کنید که هزینه های گزافی را به همراه خواهد داشت.

پروتکل ONVIF در واقع یک استاندارد جهانی است که قادر است سیستم‌های نظارت تصویری مانند دوربین های مداربسته تحت شبکه و NVR را به یکدیگر متصل کند؛ اکثر دوربین‌های مداربسته IP امروزه به این پروتکل مجهز شده‌اند تا انعطاف پذیری بیشتری در بین دوربین های مداربسته و دستگاه ضبط تصاویر وجود داشته باشد.

4. تفاوت NVR با DVR از نظر قیمت چیست؟

دستگاه ضبط تصویر DVR ارزان قیمت تر از دستگاه NVR می باشد و نصب آن کمی دشوارتر و تخصصی تر خواهد بود. توجه داشته باشید که کار با دستگاه NVR بسیار آسان است و نیاز به علم پایه نخواهد داشت. تنها کسی که می تواند پاسخ سوال تفاوت NVR و DVR چیست و کدام بهتر است ؟ را بدهد خود شما هستید زیرا باید با توجه به نیازها و کاربریتان ابتدا نوع دوربین مورد نیازتان را از دو دسته ی تحت شبکه و آنالوگ HD انتخاب کنید تا بتوانید به قطعیت دستگاه ضبط تصویرتان را انتخاب کنبد.البته ناگفته نماند که برخی از دوربین های مداربسته به صورت بی سیم کار می کنند و می توانید بدون دستگاه NVR تنها با یک کارت SD از آنها استفاده کنید. به عنوان مثال می توان دوربین مداربسته لامپی، دوربین مداربسته خورشیدی و دوربین بی سیم  را نام برد.

نظر شما چیه ؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *